Therese Lilja

Här får du följa mig och mitt liv som frisör och mamma till två flickor. Älskar det vackra i livet. Inredning, blommor, bubbel en söndag. Livet ska levas idag. Hoppas du ska trivas!

Supergod bovetelimpa!

Allmänt, Baka, Familjen, Flickorna, Hälsa, Vabb Permalink0
Hej min vän!
 
Och hej måndag och ny vecka. En vecka som inleds med att vara hemma med Melissa som är lite krasslig. Känner mig lite halvdan jag med. Hoppas det är snabbt övergående. I slutet av veckan är jag själv på jobbet så då måste jag vara där. Så ni vet va jag pysslar med idag, myser, tittar på film och vilar. Tänkte även gå upp på vinden och titta igenom julsakerna. Se om de behövs några nya lampor eller så. 
 
Hur som igår bakade vi här hemma på eftermiddagen. Har ju vart så sugen på en god kladdig saffransbulle så det bakade vi och så hade jag hittat ett recept  på en limpa med bovete jag velat testa.  Och den vart så god och saftig. Ni måste testa den!
 
 
(null)
 
(null)
 
Bovetelimpa!
 
5 dl bovetemjöl
2 dl havregryn
2 tsk bikarbonat
1 1/2 tsk salt
1 dl linfrön
4 1/2 dl filmjölk
3/4 dl mörk sirap
 
Gör såhär:
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
3. Tillsätt filmjölk och sirap och rör ihop.
4.Häll upp smeten i en limpform klädd med bakplåtspapper.
5. Strö över lite bovetemjöl och grädda längst ner i ugnen ca 50 minuter.
6. Låt svala innan du skär den i skivor.
 
Önskar dig en fin start på veckan!
Stor kram
Therese❤
 
Till top